Hipp, hipp HURRA for 17. mai, pinse og padletur fra fyr til fyr

Flagg hører med på en 17.-mai tur.
Fyrene har en spesiell atmosfære. Lyngør er ett av dem.
Vi har en enestående kyst med mange lune viker hvor kun kajakkpadlere kommer til. Her ved Skratta innenfor Jomfruland.
Treretters 17.-mai middag på Lyngør fyr.

Det er 16 mai – 18 padlere fra havpadlegruppa i OKK sitter mer eller mindre i bilkø på E18 ut av Oslo på vei til Arendal. For tredje år på rad skal vi utforsker fyrene på kystene, denne gang fra Arendal til Larvik.

Etter planen er første overnatting på Torungen fyr utenfor Arendal, deretter på nasjonaldagen – i underkant av fire mils padling til Lyngør fyr. Problemet er bare at Metrologisk institutt varsler frisk bris og vel så det fra nordøst. Det betyr motvind og en lengre økt enn det som mange er komfortable med så tidlig i sesongen.

Etter litt diskusjon på facebook gjør vi om på planene og beslutter første overnatting på private hytter i Kragerøskjærgården. Neste dag kjører vi til Risør og får en fantastisk padletur i medvind ned til Lyngør fyr hvor vi blir møtt av Erling, vaktmesteren på fyret som drives av Aust-Agder Turistforening.

Takket være ulike organisasjoner som turistforeningen og en mengde entusiaster er mange av fyrene på kysten tilgjengelige som overnattingssteder for padlere og andre sjøfarende. Utenfor høysesongen kan man leie hele fyret.  Lyngør er som de andre fyene fullt av atmosfære. En perfekt ramme for feiring av 17. mai med sprudlevann og treretters middag.

Vi våknet neste da til strålende sol, men vinden var fortsatt fra nordøst og vi fikk prøve kreftene mot bølgene tilbake til Risør. Der møtte vi ingen ringere enn klubbformann Sveinung, for anledningen i havkajakk. Han inviterte hele gjengen til mat og drikke på brygga ved hytta si i Portør. Vi lot oss ikke be to ganger. Det ble bading og herlig påfyll av energi før vi fortsatte i trange passasjer og blant blankskurte svaberg til Portør Pensjonat hvor vi hadde leid oss inn for natten. Pensjonatet er ikke et fyr, men ble et svært hyggelig bekjentskap. Vi noterer i boka: hit kommer vi gjerne tilbake!

19. mai – nok en morgen med strålende sol! Etter en natt i hvite lakener, middag og frokost til en pris som nesten fikk oss til å rødme (løp og kjøp!), gikk vi i båtene og satt kursen østover. Vi padlet gjennom øygruppene vestre og østre Rauane, hadde en kort rast på de vakre holmene Skratta, før vi padlet langs Jomfruland til  Stråholmen hvor Knut Bryne ventet i koggen sin med nybakte kringler.  Han har hytte i nærheten og hadde stått opp tidlig om morgenen og bakt for å glede sine padlevenner. Det smakte! Stråholmen er også Inger Spangen sitt barndomsparadis. Familien hennes viste oss generøst rundt.

Klubbformann Sveinung møtte oss i rom sjø og inviterte til mat og drikke på brygga ved hytta i Portør.

Deretter gikk ferden nordover til Langøytangen fyr med 4 m/s vind i ryggen. Nok et sjarmerende sted.

Siste etappe til Stavernodden fyr startet i sol og laber bris, men den økte raskt til frisk bris fra syd. Etter lunsj på Bramskjera ved Nevlunghavn fortsatte vi østover. Vi tok en rast på en campingplass før de beryktede Rakkebåene. «Det er galskap å gå over der i slikt vær» sa campingjestene. Det var heftige bølger. Vi delte gruppa. De mest erfarne padlet videre mens en del dro tilbake til Risør og hentet bilene. Nærmere midnatt var vi alle samlet på Stavernodden fyr til en bedre middag – chilli con carne med tilhørende sjokoladepudding og kake til dessert.

I og med at vi hadde hentet bilene dagen før, kunne vi 2. pinsedag – fortsatt i strålende sol – bruke dagen til padletur til Svenner fyr – finslipte svaberrg og små sandstrender. Vi opplevde nok en fantastisk padledag før vi satte kursen  fra Stavern og i bil tilbake til Oslo.

Det er tredje år på rad det arrangeres “fyrtur” i mai. Kravet for å delta er gjennomført aktivitetslederkurs da mye av padlingen foregår i eksponert farvann. I år fikk vi oppleve krevende forhold, men gruppa viste  stor evne til å improvisere og finne løsninger. I tillegg til super padling og enestående natur, har disse turene også utviklet seg til gourmetturer. Og ikke minst – havpadlermiljøet er en super positiv gjeng som det er en sann fryd å dra på tur sammen med. Takk for denne gang.