Fra smeigedag til ruskevær over Gule Humpen

Båhuslänkysten på sitt beste! Rast siste dag på vei inn mot Strømstad. Noen slapper av mens andre betrakter de som driver teknikk- og rulletrening ute på bukta. e

Havpadlegruppas vårtur til Bohuslän ble stående i improvisasjonens tegn – der været vekslet fra regn og liten kuling til solfylt morgenbad. Og store bølger utenfor Gule Humpen!

Planning is everything – the plan is nothing, har vi lært. Det er viktig å planlegge, men det er enda viktigere å justere planene etter vær og andre forhold! Det fikk vi erfare på denne turen fra Fjellbacka til Strømstad.

Opprinnelig var planen å padle fra Koster til Fjellbacka og tilbake til Grebbestad med start onsdag før Kristi himmelfart og avslutning søndag. Men Yr meldte et grisevær uten like på torsdagen med striregn og liten kuling fra sør. Vi valgte derfor å snu ruta og starte fredag morgen fra Fjellbacka i stedet.

Mens det på det meste var 34 påmeldte på turen, var det kun en hard kjerne på 21 stykker som «stilte til start». Mange var nok skremt av været. Men fredag hadde regnet gitt seg og vinden løyet til 6-7 m/s fra sydvest. Vi tok en svingom sydover ut gjennom Fjellbackas nydelige skjærgård til Fläskön før vi dreide nordover og fikk vinden inn skrått bakfra. Sol, surfebølger og blinkende hav!

Dagens lille utfordring var passering av Gule Humpen syd for Ulsholmen. Dette er Bohusläns svar på Hustadvika og vi fikk husket oss i 1-2 meter høye bølger. Noen var nok litt utenfor comfortsonen, men da vi dro kajakkene opp på stranda for en benstrekk rett før Havstenssund, var det bare brede glis å se.

Vi hadde egentlig planlagt overnatting på Ulsholmen, en vakker holme som er velkjent for mange OKK-ere, men siden det var meldt regn til natten og liten kuling dagen etter, valgte vi å slå leir på Amundsholmen som ligger mer skjermet lenger inne. Etter 32 kilometer var det en sliten gjeng som kunne krype i posene, selvfølgelig etter å ha inntatt en bedre middag.

Natten ble våt som varslet, men Yr hadde meldt opplett fra kl 11 dagen etter, så vi hadde bestemt oss for en sen avreise. I 12 m/s var det uaktuelt å sette over Kosterfjorden, så vi valgte i stedet å gå innover i skjærgården innenfor Resö og Råssö. Med frisk bris/liten kuling i ryggen var det nesten ikke nødvendig å dyppe åra. Vi fikk imidlertid betale da vi svingte nordvest utover mot det planlagte leirstedet som var Indre Burholmen. I flere av sundene fikk vi vinden midt imot.

Teltliv på Indre Burholmen.

Etter at teltene var oppe ga vinden seg og vi fikk en nydelig vårkveld. Enkelte benyttet anledningen til en dukket før middag, «kulturinnslag» og rolig prat til ut i de små timer. Morgenen ble slik vi liker den, sol og vindstille – morgenbad for enkelte og varmt nok til at en del pakket tørrdrakten ned i kajakken. Etter en lett padletur på ca en mil dro vi kajakkene opp på stranda ved Lagunen camping og tok en maksitaxi ned til Fjellbacka for å hente bilene.

Kveldstur på Burholmen.
Dette er padleruta grovt skissert: Start i Fjellbacka, første overnatting på Amundsholmen, andre overnatting på Indre Burholmen. Turen ble avsluttet ved Lagunen camping ved Strømstad.